
Innymi słowy asertywność to umiejętność pełnego wyrażania siebie w kontaktach z inną osobą (osobami) bez naruszania ich praw. To umiejętność, dzięki której ludzie otwarcie wyrażają swoje myśli, uczucia i przekonania, nie lekceważąc przy tym uczyć i poglądów innych osób.
Być asertywnym oznacza zdolność domagania się lub występowania w obronie swoich racji w granicach nie naruszających praw i psychicznego terytorium innych osób oraz własnych.
Osoba asertywna ma jasno sprecyzowany cel i potrafi kontrolować własne emocje, nie poddaje się zbyt łatwo manipulacjom i naciskom emocjonalnym innych osób.
Asertywność to zaakceptowanie faktu, że każdy człowiek posiada takie same prawa i może z nich korzystać pod warunkiem, że nie ogranicza praw innych osób.
Annie Townend w książce pt. “Jak doskonalić asertywność”, wymieniła prawa asertywności.
- Mam prawo wyrażać własne myśli i opinie, nawet gdy różnią się one od poglądów innych ludzi.
- Mam prawo wyrażać własne uczucia i być za nie odpowiedzialnym.
- Mam prawo mówić ludziom „tak”.
- Mam prawo powiedzieć „nie” bez poczucia winy.
- Mam prawo powiedzieć „nie wiem”.
- Mam prawo powiedzieć „nie rozumiem”.
- Mam prawo zmieniać zdanie bez konieczności i usprawiedliwiania się.
- Mam prawo do popełniania błędów i do tego, by czuć się odpowiedzialnym za nie.
- Mam prawo prosić o to, czego chcę.
- Mam prawo do szacunku innych ludzi oraz do tego, by ich szanować.
- Mam prawo do tego, by mnie wysłuchano i traktowano poważnie.
- Mam prawo do niezależności.
- Mam prawo odnieść sukcesy.
- Mam prawo zdecydować się na brak asertywności.
Wyróżnić można 4 typy zachowań i postaw życiowych:
POSTAWA BIERNA – charakteryzuje osoby, które:
- nie mają pewności siebie,
- mają niską samoocenę,
- nie posiadają własnego zdania,
- nie podejmują działań w obawie przed niepowodzeniem,
- bardziej troszczą się o inne osoby i dbają o zaspokojenie ich potrzeb niż swoich,
- są uległe wobec innych,
- w przypadku trudnych sytuacji winę i odpowiedzialność biorą na siebie,
- w przypadku stresu lub nagromadzenia się sytuacji trudnych wybuchają.
POSTAWA AGRESYWNA – charakteryzuje osoby, które:
- narzucają otoczeniu swoje racje,
- swoją agresywnością chcą ukryć swój brak pewności siebie,
- nie posiadają szacunku dla innych,
- ignorują i obwiniają innych,
- nie mają poczucia własnej wartości,
- nie potrafią słuchać innych,
- są nastawione wyłącznie na siebie i swoje potrzeby,
- lekceważą uczucia i prawa innych osób.
POSTAWA MANIPULATYWNA – charakteryzuje osoby, które:
- mają niską samoocenę i brak pewności siebie,
- są nieszczere i nieuczciwe wobec innych,
- podejrzewają wszystkich o fałsz i nieuczciwość w działaniu,
- mają problemy z wyrażaniem swoich uczuć,
- lekceważą siebie i swoje otoczenie,
- mają poczucie osamotnienie, brak im motywacji i chęci do działania,
- są pesymistami, którzy szukają problemów a nie rozwiązań.
POSTAWA ASERTYWNA to:
- uznawanie praw swoich i otoczenia,
- posiadanie poczucia swojej wartości i szanowanie wartości innych,
- umiejętność korzystania ze swoich praw bez naruszania praw innych,
- znajomość swoich mocnych i słabych stron,
- pewność siebie i gotowość do podejmowania działań.
Jeśli chcesz być ASERTYWNY to naucz się:
- okazywać empatię – okaż rozmówcy, że go rozumiesz,
- nazywać problemy – powiedz co Cię denerwuje i dlaczego,
- mówić czego oczekujesz,
- używać w komunikacji oprócz języka werbalnego również niewerbalnego,
- używać sformułowania “JA” – skup się na problemie, nie oskarżaj, nie obwiniaj innych,
- mówić o faktach nie o sądach,
- nazywać rzeczy po imieniu,
- mówić prosto i zrozumiale – zadawaj pytania zapraszając innych do rozmowy,
- być pewny siebie, gdy nie rozumiesz poproś o powtórzenie,
- gdy czegoś nie chcesz mów po prostu “NIE”,
- zwracać uwagę na to czy Twoje gesty są zgodne z tym co mówisz,
- używać słów “nie chcę”, “zdecydowałem, że nie” zamiast “nie mogę”, “nie powinienem”,
- pamiętaj, nie wszystkich możesz uszczęśliwić i rozwiązać ich problemy,
- pamiętaj, zawsze możesz zmienić zdanie.
Postawa asertywna zdecydowanie ułatwia i poprawia komunikację między ludźmi. Dzięki asertywności potrafimy wyrażać w sposób zrozumiały dla otoczenia swoje myśli i uczucia, przekonania i wartości. Buduje również poczucie własnej wartości. W sytuacjach konfliktowych zachowania asertywne łagodzą napięcia i pozwalają osiągnąć porozumienie i rozwiązanie w sytuacjach spornych, bez naruszania własnej godności i rezygnowania z własnych przekonań. Postawa asertywna to także umiejętność domagania się i obrona swoich praw lub praw innych osób. To również umiejętność powiedzenia słowa NIE. Osoba asertywna zna swoją wartość, posiada jasny system wartości, potrafi zapanować nad emocjami, w sytuacjach trudnych nie poddaje się. Szanuje siebie i otoczenie. Jest optymistycznie nastawiona wobec życia. Osoby asertywne łatwiej nawiązują kontakt z innymi osobami, dzięki swojej postawie łagodzą napięcia i sytuacje konfliktowe. Potrafią skuteczniej komunikować się z otoczeniem.
- nie oceniaj,
- nie opiniuj,
- nie uogólniaj,
- nie interpretuj – skup się na faktach,
- nie dawaj tzw dobrych rad,
- mów do partnera a nie o nim,
- upewniaj się czy dobrze rozumiesz,
- oddzielaj człowieka od problemu.
Najczęściej nie radzimy sobie z odmową, ulegając innym wbrew sobie. Asertywna odmowa w kilku technikach.
TECHNIKA 4 KROKÓW
- mów “NIE”,
- uzasadnij a nie tłumacz się – NIE + uzasadnienie,
- jeszcze raz powiedz nie i uzasadnij i zapowiedz sankcję, która będzie odebraniem dla kogoś korzyści,
- zrealizuj sankcję.
TECHNIKA USZKODZONEJ PŁYTY – kilkakrotne powtarzanie informacji. W sposób spójny powtarzanie i trwanie przy swoim zadaniu, powtarzając swoją myśl.
TECHNIKA ZAMGLENIA – w zasadzie zgadzamy się z krytyką skierowaną w naszą stronę. Zamiast zaprzeczać opinii, przyznajemy, że być może w pewnym stopniu jest uzasadniona. Przyjmujemy krytykę w takim stopniu w jakim sami chcemy.
TECHNIKA NEGATYWNEGO POTWIERDZENIA – zgadzasz się w 100% z krytyką, wówczas osoba, która nas krytykuje nie ma więcej argumentów.
TECHNIKA DOCIEKAŃ – prosimy o sprecyzowanie krytyki i wypowiadanych zarzutów, gdy są zbyt ogólne.
W zachowaniu asertywnym używaj również słów:
- “to jest dla mnie ważne”,
- “wolę”, “wybieram”,
- “mam zamiar”,
- “postanowiłem/łam”,
- “zdecydowałem/łam”,
- “mam taką zasadę”,
- “w mojej opinii”, “moim zdaniem”.
W asertywności nie bój się prosić, przy krytyce uznaj istnienie faktów.
Justyna – wrzuć link na GTM21 – http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=160056804010139
Temat super opracowany!
fajny bo prosty… ciężko mi się zakwalifikować do którejś z grup :)
Asertywność, to podwójnie trudny temat, bo dotyczy naszej osobowości. Łatwiej jest poprzestawiać meble w domu, nauczyć się gotować, niż zmienić swoją postawę i to w asertywną. Często ludzie uczący się asertywnych zachowań mają problem psychologicznej natury, bo obawiają się, że ich asertywne zachowanie czy wypowiedzi zranią innych, a jeśli nie zranią, to mogą nie być miłe dla nich. Nasze wychowanie, znacząco bardzo utrudnia asertywne zachowania, ale to już temat na dwudniowe szkolenie z tego zakresu.
Dokładnie Piotr, zgadam się z Tobą postawa asertywna i zachowania asertywne to temat na warsztaty. Tym wpisem chciałam jedynie zasygnalizować jego istnienie. Pamiętam ze studiów zajęcia z tego tematu i to nie jedne. Postawa asertywna bez wątpienia wymaga dużej świadomości swojej osoby, samoakceptacji i szacunku do własnego siebie.
Justyna świetny tekst! Każdy z nas powinien być asertywny lub przynajmniej starać się, aby takim być w jak największym stopniu. Czasem jest to bardzo trudna umiejętność. Podobnie jak z planowaniem czasu, tak i z asertywnością, myślę, że trzeba to w sobie wypracować i być konsekwentnym!